Sergiusz Prokofiew „Romeo i Julia” - klasyka nigdy nie rdzewieje.

Sergiusz Prokofiew „Romeo i Julia” - klasyka nigdy nie rdzewieje.

Kategoria: Teatr

Autor: Natalia Świątek

Data publikacji: 2017-03-05

A a

Zapada ciemność, ale nie ta mrożąca krew w żyłach. Przebija ją tylko dźwięk muzyki Sergiusza Prokofiewa. Teatr Wielki w Poznaniu. Zaczyna się... Kompozytor zaprasza nas na swój balet. Choć w zamyśle twórcy miał być odmieniony, taki ze szczęśliwym zakończeniem, to w ostatecznej wersji nie zaskakuje. Nie jest to jednak jego wada. Choć pierwszy akt nieco zniechęca nudą to jednak warto poczekać…

Walczą czerwoni Montekowie z niebieskimi Kapuletami, jak czarne i białe pionki na szachownicy. Jednak życie inaczej niż gra, nie rządzi się sprawiedliwością, umiera kilku czerwonych. Po stronie czerwonych wyróżnia się mężczyzna w białym kostiumie - Romeo. Potem pojawia się niańka, wspaniale zagrana postać, która w swej prostolinijności potrafi niejednokrotnie rozbawić. Zaraz za nią podąża dziewczyna w białej sukni, świetle reflektorów i zgrabnym tańcu, wydaje się być taka krucha wręcz przezroczysta. Biel atakuje widza ze wszystkich stron. Jest w imponującej, pięknej scenografii Andrzeja Kreutza Majewskiego i w gwieździstej nocy podczas spotkania kochanków przy słynnym balkonie. Niewinność to chyba najlepsze słowo, szkoda tylko, że każda miłość ma w sobie coś z mroku. Scena nie ukrywa tej ciemniejszej strony mocy gorącego uczucia. Rzuconej pod nogi rękawicy, walk, których skutkiem jest śmierć, powolnego umierania, ułudy, że można oszukać przeznaczenie, zemsty, trucizny, wbijania noża prosto w serce i tańca z trupem. To wszystko dzieje się na naszych oczach. I choć przerażająco smutne to w akompaniamencie muzyki i doskonałego tańca aktorów, który wydaje się unosić ich dziesięć metrów nad ziemią, śmierć nie musi już być pokrzywiona i obrzydliwa, ale całkiem zgrabna. W klasycznym duchu zachowana, cudownym tańcem przekazana historia zabójczej miłości.

 

Informacje o spektaklu:
balet w trzech aktach
na podstawie dramatu Williama Szekspira

kierownictwo muzyczne Aleksander Gref
inscenizacja i choreografia Emil Wesołowski
scenografia Andrzej Kreutz Majewski
kostiumy Boris F. Kudlička

przybliżony czas trwania 2 h 50 min., 2 przerwy